lauantai 7. lokakuuta 2017

Salainen paheeni on katsoa musikaaleja

Minä en oikein koskaan tunne itseäni yksinäiseksi. Voin olla hyvin yksin, saatan kyllä ikävöidä läheisiäni, mutta yksin olemisessa ei ole sinänsä mitään vikaa. Ainakin näin, kun yksinoleminen ei johdu pakosta tai  muusta ikävästä asiasta, vaan vain siitä, että läheisillä on juuri nyt muuta menoa. Nyt sattui vielä niin hyvin, että minulla on hieman vapaatakin. Pitkältä tuntuneen ja ajoittain raskaan työviikon jälkeen lauantai tuntuu olevan tarpeeksi lähellä paratiisia, eikä minua edes syksyinen harmaus haittaa. 

Olen jo tehnyt kotityöt, jotka itselleni tälle päivälle määräsin, syönyt jopa aamiaisen, kuohuviini jäähtyy jääkaapissa ja illan elokuva on riisuttu sellofaanikääreestä. I's a girl's night in! 

Avokado-savulohileipä parhaassa seurassa olevalle 

  • 1 viipale mieleistäsi leipää (minulla oli leivät vähissä, käytin tavallista paahtoleipää)
  • puolikas avokadoa
  • pieni pala lämminsavulohta, myös graavilohi tai kylmäsavulohi käy
  • 1 kananmuna
  • pieni nokare voita
  • suolaa ja pippuria
  • tuoretta ruohosipulia
Halkaise avokado ja kuopaise puolikas lusikalla yhtenä palana pois kuoresta. Viipaloi puolikas ja laita toinen puoli jääkaappiin tiiviissä rasiassa, jätä keskustan siemenpallukka paikalleen ja käytä viimeistään huomenna loppuun. Irrottele tai leikkaa lohi paloiksi tai viipaleiksi riippuen siitä, miten kypsennettyä se on. Kuumenna pieni pannu ja sulata sillä pikkuisen voita. Riko kananmuna kuppiin, sekoita haarukalla ja mausta ihan pienellä määrällä suolaa ja pippuria. Leikkaa ruohosipuli silpuksi. Paahda leipäpala ja sipaise sille voita. Paista kananmuna ohuena munakasmattona kevyesti alapuoleltaan ja laita pannu pois liedeltä. Asettele leivälle ensin avokadoviipaleita, sitten lohta ja kääri munakas rullaksi, jonka nostat leivälle lohen päälle. Ripottele pinnalle ruohosipulia. 



Minulla oli myös hyvää mustikkasmoothieta, johon tuli pakastemustikoita, rahkaa, maustamatonta jogurttia ja hunajaa. Smoothiesta tuli niin paksua, että sattumiksi laittamani vadelmatkaan eivät uponneet siihen. Kuuma kaakao kruunasi aamupalan. 


Illan elokuvaksi valitsin (koska talouden musikaaliantifani ei ole kotona) La La Landin ja jos se ei vielä riitä, saatanpa katsoa Mamma Miankin, vieläpä karaokeversiona. Uusi, koko ensi viikon ilahduttava #pelastakaaleikkokukat-kimppu ja prosecco tekevät tästä päivästä viikon parhaan.

9 kommenttia:

  1. Minun salainen paheeni on lasten elokuvat. Viime jouluna sain lahjaksi tatun ja patun ja nyt olen toivonut Onnelin ja Annelin uusinta. Äitini tehtävän on katsoa ne elokuvat minun kanssa, koska se on äitien tehtävä vaikka lapsi olisikin lähellä neljääkymmentä. Musikaaleistakin tykkään, kun nekään ei koskaan ole liian pelottavia. En ainakaan ole nähnyt koskaan musikaalia, joka olisi samalla hyytävä psykologinen thrilleri tai olisi jotain kauhujuttuja tai silvottaisi ja ammuttaisi porukkaa kuoliaaksi. Taidan ehdottaa äitille, että katsotaan la la land syyslomalla. Äitikin tykkää musikaaleista. Mamma mia on katsottu jo varmaan 10 kertaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aina kun poikani erehty(i)vät sanomaan, ettei olisi muka mitään tekemistä minä ehdotin, että katsotaan Maija Poppanen. Lakkasivatpa sanomasta. :D :D Olen ihan samaa mieltä, että musikaaleissa ei useinkaan ole liian pelottavia kohtia. Jänniä voi olla, kuten Mamma Miassa, että miten himputissa tässä nyt oikein käy!

      Poista
    2. Löytyisköhän Maija Poppanen netflixistä tms. Sen vois kattoa kyllä taas uudestaan.

      Poista
    3. Ei löytynyt, mutta wizard of oz löytyi. Katson siis sen.

      Poista
    4. Hyvä vaihtoehto sekin! Luojan kiitos, Antti ei ole kotona, hän ei jaksaisi tätä La La Landia varttiakaan, viimeistään tuo kohta missä laittavat steppikengät jalkaan muistuttaisi häntä, että ai niin piti katto harjata, ulkopuolelta.

      Poista
    5. Kuulostaa täydelliseltä, kun on steppaustakin! Onneksi Antti ei ole äitini luona, kun alamme syyslomalla katsoa. Se on nimittäin 7 kerroksinen talo ja jyrkkä harjakatto :D

      Poista
  2. Sound of Music. Tämän tästä saan viestin veljiltäni: kanava se ja se, SoM. Se on meidän perheen musikaali.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä minulla ei ole ollenkaan omassa elokuvakirjastossani. Mutta mahtaako löytyä suoratoistopalveluista?

      Poista
    2. Mä en oikein käytä, kun mullon just noi ruuhkavuodet ja en oo niinkun vielä viimeseen 6 vuoteen ehtiny istahtaa soffalle, että mitähän kattelis. Meillä on kyllä Netflix, mutta sitä käyttää lapset. ...eli en tiedä...mutta se on ihana...varsinkin kun sen osaa ulkoa....oon myös esiintyny Sound of Musicissa Michiganissa. Koulun versio oli aika jäätävän korkeatasoinen, kun vertaan ihan suomessakin toteutettuihin ammattiteatteriproduktioihin...No mulla ei ollu kyllä lauluosuuksia :) Olin taloudenhoitaja, Frau Schmidt. Huusin hätääntyneenä , herr Gauleiter, Herr Gauleiter...

      Poista